مدیریت شهری با وزارت راه برای ادامه فعالیت خانه وارطان تفاهم کند

به نقل از سایت اخبار فرهنگی و گردشگری :  به گزارش خبرنگار مهر، علی اعطا در جریان صد و هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران با بیان اینکه در سال ٩۴ تفاهم نامه تحت عنوان تاسیس خانه گفتمان معماری و شهر بین وزارت راه و شهرسازی و تشکل های ١٢ گانه معماری و شهرسازی شکل گرفت، اظهار کرد: به دنبال رسیدن به اهدافی همچون توسعه عرصه های عمومی شهری به منظور اطلاع رسانی به شهروندان، آموزش، گفتمان سازی، منافع عمومی و ارتقا کیفیت زندگی و افزایش زیست پذیری؛ خانه وارطان فعالیت خود را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه با فعال شدن خانه وارطان، این مجموعه مورد استقبال قرار گرفت، گفت: این خانه که اثر معمار برجسته وارطان هوانسیان است، اخیرا که در فهرست میراث فرهنگی ثبت شده در تملک دولت و وزارت راه و شهر سازی قرار گرفته و از سال ٩۴ فعالیت در آن آغاز شده است. اما متاسفانه در روزهای پایانی هفته گذشته اخباری در فضای رسانه ای مبنی بر توقف فعالیت خانه گفتمان شهر و معماری (خانه وارطان) منتشر شد.

رییس کمیته معماری و طرح های شهری شورای شهر تهران اضافه کرد: انتشار این خبر، نگرانی هایی را در جامعه تخصصی معماری و شهرسازی ایجاد کرده است، چرا که شکل گیری خانه گفتمان شهر و معماری در تابستان 1394، این بنای ارزشمند را به عرصه گفت و گوی مسئولان، متخصصان و شهروندان تبدیل کرده و مورد استقبال متخصصان و نهادهای مدنی قرار گرفته بود.

اعطا تاکید کرد: در همین راستا ضمن ابراز نگرانی از احتمال تداوم توقف فعالیت خانه گفتمان شهر و معماری به عنوان عرصه گفت و گوی شهروندان و متخصصین معماری و شهرسازی و نیز مسئولان و سیاستگذاران این حوزه، به عنوان نماینده مردم در شورای اسلامی شهر تهران درخواست دارم با توجه به اولویت های کمیسیون معماری و شهرسازی شورا، شهردار تهران ضمن مذاکره با وزیر راه و شهرسازی، زمینه تداوم فعالیت در خانه وارطان در قالب موزه معماری و خانه معماران و شهرسازان، در چارچوب همکاری میان مدیریت شهری و وزارت راه و شهرسازی فراهم کنند.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه توجه به این نکته ضروری است که ذیل تفاهم‌نامه مورد نظر که به امضای وزارت راه و شهرسازی و تشکل‌های دوازده گانه رسیده است علاوه بر امضای تشکل‌های ۱۲ گانه و وزیر وقت راه و شهرسازی امضای آقایان حناچی و مظاهریان به عنوان معاونین وقتی وزارتخانه به چشم می‌خورد که در حال حاضر در مدیریت شهری حضور دارند.

رییس کمیته معماری و طرح های شهری شورای شهر افزود: حالا که به هر دلیل وزارت راه و شهرسازی با ادامه فعالیت این مجموعه موافق نیست، مناسب است شهردار از فرصت حسن ارتباط با این وزارتخانه بهره کافی برده و ضمن توافق با وزیر راه و شهرسازی زمینه تداوم فعالیت این مجموعه را در قالب موزه معماری و خانه معماران و شهرسازان فراهم کند.
98
0 0